Leczenie kontuzji, stanów przeciążeniowych

Kontuzja to pojęcie określające uraz, dotyczący najczęściej narządu ruchu, ale może oznaczać również uszkodzenie skóry, narządów wewnętrznych, głowy.

Kontuzje zdarzają się prawie wszystkich uprawiającym jakąś dyscyplinę sportu, niezależnie od wieku i stopnia zaawansowania. Należy pamiętać, że istnieją wskazówki, które ograniczają ryzyko ich wystąpienia.

Uszkodzenie tkanek może nastąpić w wyniku:

• kontaktu bezpośredniego w sportach zespołowych
  • nagłego ruchu przy niedostatecznie ukrwionych tkankach
  • niedostosowania wysiłku do własnych możliwości
  • przeciążeń powstałych na skutek źle ułożonego treningu
  • złego odżywienia i nawodnienia organizmu.

W przypadku dużych uszkodzeń takich jak skręcenie stawu, naderwanie mięśnia czy złamanie, osoba doznająca kontuzji wie, że doznała urazu, ale często pojawia się ból lub dysfunkcja bez jednoznacznej przyczyny. Może to świadczyć o stanie przeciążeniowym danej tkanki.

Do kontuzji z przeciążenia zazwyczaj dochodzi stopniowo. Początkowo ból pojawia się sporadycznie i mija samoistnie, jednak z upływem czasu się nasila, czasami nawet uniemożliwiając funkcjonowanie czy trening.

W stanach przeciążeniowych dochodzi zazwyczaj do przewlekłego stanu zapalnego, który leczy się długo i zawsze wymaga przerwy od obciążeń, danej tkanki, stosowania środków przeciwzapalnych, uwolnienia punktów spustowych, wprowadzenia zmian w planie treningowym z uwzględnieniem wszystkich wskazówek profilaktyki kontuzji.

Należy pamiętać, że każdy organizm funkcjonuje inaczej, dlatego trening sportowy musi być dobrany do indywidualnych predyspozycji.