Masaż kobiety w ciąży

Nie ma żadnych przesłanek medycznych, które potwierdzałyby szkodliwość odpowiednio dobranego masażu dla przebiegu ciąży fizjologicznej.Nie ma żadnych przesłanek medycznych, które potwierdzałyby szkodliwość odpowiednio dobranego masażu dla przebiegu ciąży fizjologicznej.

Celem masażu w ciąży jest zmniejszenie obrzęków, napięć i dolegliwości bólowych w okolicach karku i grzbiet – szczególnie z odcinkiem lędźwiowo-krzyżowym oraz kończyn dolnych. W miarę rozwoju ciąży zmienia się środek ciężkości ciała kobiety, wówczas lędźwiowy odcinek kręgosłupa nadmiernie wygina się do przodu. Przeciążenie mięśni i kręgosłupa wywołuje silny ból i zniechęca do poruszania się.

Rosnący płód uciska naczynia krwionośne powodując zaburzenia krążenia, czego efektem jest zastój krwi w nogach. Masaż limfatyczno-uciskowy w kierunku „do serca” umożliwia swobodny przepływ krwi w kierunku serca i w ten sposób łagodzi występujące u kobiet w ciąży obrzęki nóg.

Główne zalety masażu w ciąży:

• relaksacja
  • zmniejszenie napięcia mięśniowego
  • poprawa krążenia
  • zapobieganie obrzękom kończyn górnych i dolnych
  • zapobieganie i łagodzenie dolegliwości bólowych kręgosłupa
  • zapobieganie rozstępom skórnym

Lista przeciwwskazań do zastosowania masażu w tym okresie obejmuje wszelkie stany zagrożenia poronieniem, krwawienia z dróg rodnych, cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, gestozy, niedokrwistość, skazy krwotoczne, choroby serca, choroby nerek trzustki oraz tarczycy, stany patologiczne ciąży, takie jak łożysko przodujące czy przedwczesne odklejanie się łożyska, wewnątrzmaciczne zaburzenia rozwoju płodu (Lewandowski G.).